Met Mama, Mag Ik Naar Huis Toe? geven we ouders waarvan een kind uit huis is geplaatst een stem, een gezicht en een positie: als ouder en als medemens.
In 2022 heeft Emma de Waal een uitvoerig onderzoek gedaan en een concept ontwikkeld voor de impactstrategie. Met deze campagne streven we een veranderingsproces na dat bestaat uit drie onderdelen, namelijk:
1. Meer bewustwording van het belang van een goede samenwerking onder ouders, pleegouders, hulpverleners en beleidsmakers waarbij de positie van ouders in deze samenwerking een vanzelfsprekendheid wordt.
2. Meer nuance aanbrengen in de maatschappelijke beeldvorming rondom ouders waarvan het kind uit huis is geplaatst.
3. Regio’s werken op basis van de bevindingen naar aanleiding van de documentaire met alle betrokkenen aan een duurzame samenwerking tussen ouders, pleegouders en jeugd/pleegzorg
Wanneer een kind uit huis wordt geplaatst is dit voor zowel ouders als kind altijd een pijnlijke, complexe en emotionele situatie. Ondanks alle goede bedoelingen van betrokkenen blijkt de samenwerking met ouders vaak niet soepel te verlopen en voelen ouders zich niet gezien en niet gehoord. Met Mama, Mag Ik Naar Huis Toe? willen wij bereiken dat ouders meer worden betrokken in de besluitvorming rondom hun kind. Dat het uitgangsprincipe wordt: samen met ouders waar het kan. Ook vragen wij aandacht met deze documentaire voor het belang van een goede samenwerking tussen ouders en pleegouders. Willen we de ouders van het uit huis geplaatste kind een volwaardige positie geven in de samenwerking met jeugdzorg en pleegouders, moeten we ook de maatschappelijke opinie jegens deze ouders herzien. Nu is het beeld nog dat deze ouders falen als ouder én als mens. Een beeld dat schuld- en schaamtegevoelens veroorzaakt en hen in een isolement plaatst. Dit kan het verdragen van een (langdurige) uit huis plaatsing belemmeren, de acceptatie van hulp en begeleiding verhinderen en de samenwerking tussen ouders en pleegouders bemoeilijken.